Søvnproblemer – Snopy blogg

Søvnproblemer? Skru av telefonen!

I dagens samfunn er det viktig å bestandig være tilgjengelig og være den første til å vite hva som skjer. Dessverre tar mange med seg den avhengigheten i sengen. Litt scrolling på facebook og instagram på nattestid stjeler tiden du kunne ha benyttet til å skaffe deg noen verdifulle søvnminutter…  kanskje til og med timer?

Mange sliter med søvnmangel, og for en god natts søvn finnes det retningslinjer for hvordan få en best mulig søvnhygiene. Et av de viktigste punktene er å ha mobilen langt unna senga.  Først og fremst tvinger du deg selv til å holde deg våken for å få med deg alt som har skjedd på den lille skjermen.  En melding her og en like der kan gjøre deg ekstra gira og det blir vanskelig å få slappet av nok til at Jon Blund kommer på besøk.

Og selv om du har lagt fra deg telefonen og lukket øynene så er det jo lett å glemme å skru av lyden. Sover du lett så kan du jo også våkne bare av lyden av en telefon som vibrerer.  Og en søvn som stadig blir avbrutt fører til at selv om du faktisk sover så har kroppen vanskeligere for å falle i dyp søvn, og gjør at du føler deg trøtt og uopplagt dagen etterpå selv om du har sovet mange nok timer.

Det andre, som kanskje ikke alle er klar over, er at lyset fra telefonen bidrar til å holde deg våken.

I motsetning til for eksempel en nattlampe så har både telefon og nettbrett blått lys. Dette forstyrrer den kjemiske balansen i hjernen og kan gå utover søvnen.

Kroppen blir nemlig lurt av lyset og tror det er dag. Det fører til at forstyrrelser i nivået av søvnhormonet melatonin og du får vanskeligheter med å sovne selv om du kanskje føler deg sliten og trøtt.  Du bør med andre ord unngå skjermbrett minst en time før leggetid og heller lese en god bok.

Og om du ikke har hjerte til å slå av telefonen så legg den i hvert fall langt unna sengen og ha den selvfølgelig på lydløs. Alt det spennende som skjer på sosiale medier og av nyheter vil jo fortsatt være der morgenen etter, så du går ikke glipp av noe om du prioriter søvn.

Sov godt!