fbpx

Søvnmangel og psykiske problemer – Snopy blogg

Søvnmangel kan føre til psykiske problemer

De fleste mestrer å fungere i hverdagen etter en natt med dårlig søvn. Men hva om søvnen uteblir i over en lengre periode?  Plager som trøtthet, dårlig konsentrasjon og utålmodighet er blant de godt kjente konsekvensene av våkne netter og kan gjøre hverdagen mer utfordrende. Trøttheten gjør også at det blir mer anstrengende å være fysisk aktiv, noe som igjen fører til at sofaen blir prioritert og helsen nedprioritert.  

De åtte timene med søvn som anbefales å få hver natt kan være vanskelig å inkludere i en hektisk hverdag. Da er det viktig å være klar over at det er ikke bare kortsiktige plager som er konsekvensene av få sovetimer.

Mennesker med depresjon opplever ofte nettopp søvnmangel som et av symptomene. Det hevdes derimot at det faktisk kan hende at det er søvnmangelen som er hovedårsaken til selve depresjonen.

 Etter mange netter med for lite søvn blir det vanskeligere å kontrollere følelsene.  Studier beviste dette da det ble oppdaget forstyrrelser i en del av hjernen hos mennesker som sov lite.

Hjerneområdet som ble rammet heter amygdala og spiller en stor rolle når det når det gjelder følelser og stressnivå. For å undersøke dette fenomenet nærmere så samarbeidet Harvard Medical School og University of California om et eksperiment der en gruppe av forsøkspersonene måtte holde seg våkne i 35 timer.

 

Studiene i etterkant viste at deltagerne som hadde sovet lite responderte kraftigere i amygdalaområdet når de ble presenter for triste bilder enn den gruppen som hadde fått nok søvn.

De koblingene i hjernen som regulerer amygdala virket også svakere enn normalt. Med andre ord så kan søvnmangel føre til at det er vanskeligere å kontrollere dårlige følelser og tanker når de først har oppstått.

 

En studie fra 2015 utført av John Hopkins Universitetet kom frem til at det å våkne opp flere ganger i løpet av natten også senker humøret betraktelig mer enn om du hadde fått den samme mengden søvn uten avbrytelser. Dette beviser igjen hvor viktig det er med en god natts regelmessig søvn, og da ikke bare for kroppen, men også for toppen.

 

På en annen side så er det å tvinge seg selv til å sovne en metode som sjelden fungerer. Det som er viktig er å være rolig og avslappet før du legger deg. En annen forholdsregel for å unngå våkenetter er å ikke ta med problemer i sengen. Det å ligge og gruble på nattetimene er en oppskrift på å ikke få sove, og faktisk forverre eksisterende problemer.

 

 

Sov godt!

 

Kilder:

https://www.psychologytoday.com/

https://www.thelancet.com

https://theconversation.com/