Søvnmangel og psykiske problemer – Snopy blogg

Søvnmangel kan føre til psykiske problemer

Å fungere i hverdagen etter en dårlig natt søvn er noe de fleste klarer. Men hva om søvnen uteblir i over en lengre periode?  Plager som trøtthet, dårlig konsentrasjon og utålmodighet er blant de godt kjente konsekvensene av våkne netter, og kan gjøre hverdagen mer utfordrende. Trøttheten gjør også at det det blir mer anstrengende å være fysisk aktiv, noe som igjen fører til at sofaen blir prioritert og helsen nedprioritert.  

De åtte timene som anbefales å få hver dag kan være vanskelig å inkludere i en hektisk hverdag. Da er det viktig å være klar over at det er ikke bare kortsiktige plager som er konsekvensene av lite søvn.

Mennesker med depresjon opplever ofte nettopp søvnmangel som et av symptomene. Men det kan faktisk hende at det er søvnmangelen som er hovedårsaken til selve depresjonen.

Etter mange netter med for lite søvn blir det vanskeligere å kontrollere følelsene. Studier har vist at dette kommer av forstyrrelser i en del av hjernen som kalles amygdala. Dette området spiller en stor rolle når det kommer til både følelser og stressnivå. For å undersøke dette nærmere så samarbeidet Harvard Medical School og University of California om et eksperiment der en gruppe av forsøkspersonene måtte holde seg våkne i 35 timer.

Studiene i etterkant viste at deltagerne som hadde sovet lite responderte kraftigere i amygdalaområdet når de ble presenter for triste bilder, enn de deltagerne som hadde sovet normalt.

De koblingene av hjernen som regulerer amygdala virket også svakere enn normalt. Med andre ord så kan søvnmangel føre til at det er vanskeligere å kontrollere dårlige følelser og tanker når de først har oppstått.

En studie fra 2015 fra John Hopkins universitetet kom frem til at det å våkne opp flere ganger i løpet av natten også senker humøret betraktelig enn om du hadde fått den samme mengden søvnen uten avbrytelser. Dette beviser igjen hvor viktig det er med en god natts regelmessig søvn, og da ikke bare for kroppen, men også for toppen.

Men det å prøve å tvinge seg selv til å sovne er en metode som sjelden fungerer. Det som er viktig er å være rolig og avslappet før du legger deg. En annen forholdsregel for å unngå våkenetter er å ikke ta med problemene i sengen. Å ligge og gruble er en oppskrift på å ikke få sove, og faktisk forverre eksisterende problemer.

Sov godt!

 

Kilder:

https://www.psychologytoday.com/

https://www.thelancet.com

https://theconversation.com/