En seng er ikke bare en seng men også et oppholdssted

Huskeregler før du kjøper ny madrass

En seng er ikke bare en seng, men også et oppholdssted. Vet du at vi mennesker bruker rundt en tredjedel av livet vårt i nettopp sengen?

Det er derfor viktig at madrassen gjør det beste den kan for både deg og ryggen din. En god madrass er faktisk en investering både for søvn og helse, og bør skiftes ut hvert tiende år.

 Vi kan vel alle være enige i at å våkne opp med stiv rygg ikke er en god måte å starte dagen på. For å unngå dette så sørg for å ligge på en madrass med riktig fasthet. Om du har problemer med å finne en god stilling å sove i så er dette en klar indikasjon på at du ikke har riktig madrass. Et annet tegn på dårlig kvalitet er at du snur deg i søvne og våkner opp i en helt annet stilling enn du sovnet i.

Feil madrass fører til smerter i ryggen, hofter og skuldre. Men hvilke forholdregler bør du ta før du velger ut madrassen?

Det er viktig å gjøre god research før du bestemmer deg. Et nyttig tips er å la en kiropraktor sjekke ryggen din for å gi råd om hva slags madrass du trenger og hva slags stilling du bør ligge i. Det anbefales uansett å ligge på enten ryggen eller siden, da magesoving kan gi korsrygg- og nakke problemer.

Men hva er best for ryggen; hardt eller mykt underlag? På åttitallet sverget jo mange til den ikoniske vannsengen. Den hadde en madrass så medgjørlig at man sank ned i den, og det ble problematisk å komme seg opp. Men å synke ned i madrassen er et sikkert tegn på at den ikke er fast nok. Ryggen skal være rett når du legger deg ned, for det er da musklene slapper av. Test dette selv ved å legge deg på siden og se om ryggraden er bøyd. Om det er tilfelle så er sengen for myk. Dette fører til at musklene spenner seg og resultatet er en rygg som verker dagen etter.

Et for hardt underlag er ubehagelig å ligge på, og heller ikke gunstig for ryggen. Så hva er egentlig den perfekte madrass?

Den perfekte madrass skal være fast nok til å gi korsryggen støtte, og myk nok til å forme seg etter kroppen. Om du kan få en hånd mellom korsryggen og underlaget så betyr det at madrassen er for hard. Rumpa skal nemlig synke så vidt ned, men ikke svaie.
Og sørg selvsagt for en stor nok madrass til at du har god plass til å kunne bevege deg og våkne uthvilt.

 

 

Sov godt!